سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین راه های افزایش تمرکز حواس برای درس خواندن موثر

1- کارتان را مشخص کنید (هدف مشخص داشته باشید)


قبل از اینکه بتوانید روی یک وظیفه تمرکز کنید، باید دقیقا بدانید که این وظیفه چیست. اهداف مبهم مانند “نوشتن یک گزارش ” شما را ناامید می کند و نمی دانید از کجا باید شروع کنید، به همین علت ممکن است آن را به تعویق بیاندازید! هدف خود را به وظایفی با اندازه های کوچک تقسیم کنید، هر کدام با یک شروع و پایان مشخص. برای مثال، اگر در حال نوشتن یک گزارش، مقاله یا اصطلاح مقاله هستید، می توانید با “ایجاد یک طرح کلی ” شروع کنید.

یک هدف روشن و دقیق مانند این باعث می شود که شروع به کار با آن آسان تر شود و راحت تر به پایان برسد. تقسیم هر پروژه بزرگی به اندازه های کوچک می تواند به شما انگیزه بدهد. هر بار که شما یک قسمت از کار را انجام می دهید، حتی یک قسمت کوچک، در مغز شما دوپامین (یک ماده شیمیایی مغزی که به حفظ توجه، بهره وری و انگیزه کمک می کند) ترشح می شود.

2- بهینه سازی محیط مطالعه


برای اینکه حداکثر تمرکز را پیدا کنید، محیط خود را بهینه کنید. هنگامی که محیط بیش از حد گرم و یا سرد و یا بیش از حد پر سر و صدا یا آرام باشد، توانایی شما برای تمرکز کاهش خواهد یافت. همچنین وسایل خود را مرتب کنید تا ذهن شما هم مرتب شود و نظم پیدا کند. برای بهینه کردن روش های زیر را هم دنبال کنید:

از بین بردن درهم ریختگی
درهم ریختگی های محل کارتان را از بین ببرید. اسکن مغز به طور قطعی نشان می دهد که درهم ریختگی بر توانایی شما برای تمرکز و پردازش اطلاعات تاثیر می گذارد. کار در یک محیط مرتب و تمیز می تواند شما را بیشتر متمرکز و مولد کند.

ادامه مطلب...